FeNeRBahÇem..
  :::FoRuM:::
 
=> Daha kayıt olmadın mı?

:::FoRuM::: - Tanzimat Edebiyatı

Burdasın:
:::FoRuM::: => Forum => Tanzimat Edebiyatı

<-Geri

 1 

Devam->


SaLiH.. (Ziyaretçi)
13.01.2009 09:48 (UTC)[alıntı yap]
[b]

TANZİMAT EDEBİYATININ BİRİNCİ DÖNEMİNİN ÖZELLİKLERİ

*Sanat toplum içindir görüşü benimsenmiştir.ve bu doğrultuda eserler verilmiştir.

*Dilde sadeleşmeyi ,ölçüde heceyi savundular ; ama uygulamadılar.

*Fransız edebiyatından etkilendiler(veremli olma , hastalıklı oluş,duygusallık)

*Divan edebiyatını eleştirdiler.Halk edebiyatını savundular ;ama uygulamadılar.

*Şiirde estetik güzellik değil içerik ön plana çıkmıştır.

*Edebiyatı fikirlerini aktarmak için bir araç olarak görürler.

*Önceki şiirimizde bulunmayan vatan ,millet hak , hukuk ,hürriyet ve meşrutiyet gibi kavramları şiire taşımışlardır.

*Eski nazım şekilleriyle yeni kavram ve duyguları işlemişlerdir.

*Tiyatro ,roman ,hikaye ,makale ve eleştiri gibi yazı türleri bu dönemde edebiyatımıza girmiştir.

*Noktalama işaretleri ilk defa bu dönemde kullanılmıştır.

*Bu dönem sanatçıları ,edebiyatın yanında siyasetle de ilgilenmiştir.



BU DÖNEM ROMANININ ÖZELLİKLERİ

*Roman tekniği bakımından zayıftır.

*Uzun tasvirlere ve beklenmedik tesadüflere yer verilir.

*Zaman zaman romanın akışı durdurularak okuyucuya bilgi verilir.

*Romanlarda ,cariyelik kurumunun kötülüğü ve yanlış batılılaşma işlenmiştir.

*Kişiler tek yanlı ele alınır,iyiler ödüllendirilir ve kötüler cezalandırılır.

*Konular günlük hayattan ve tarihten alınır.



BİRİNCİ DÖNEM SANATÇILARI



ŞİNASİ (1826_1871)

*Yeniliğin öncüsüdür.

*Tercüman-ı ahval ve Tasvir-i Efkar gazetelerini çıkarmıştır.

*İlk makaleyi yazmıştır.(Tercüman-ı Ahval Mukaddimesi)

*Şiirlerinde konu birliğine ve bütün güzelliğine önem vermiştir.

*Kısa cümleli ,yeni görüşlere örgülü bir nesir yapısı meydana getirmiştir.

*Düşüncelerini yalın ve açık bir anlatımla söyler.

*Konuşma dilini ,yazı dili haline getirmeye çalışmıştır.

*Şiirlerinde aruz ölçüsü kullanmıştır.

*Noktalama işaretlerini ilk defa kullanmıştır.

Eserleri :La fonteine den fabları tercüme etmiştir.Tercümelerini Tercüme-i Manzume isimli eserlerine toplamıştır.

Atasözlerini derlediği Durub-u Emsal –i Osmaniye

Şiirleri :Müntebat-ı Eş’ar ,Divan-ı Şinasi

Batılı anlamda ilk tiyatro :Şair evlenmesidir.



ZİYA PAŞA (1829_1880)

*Doğu kültürüyle yetişmiş ,sonradan batıya yönelmiştir.

*Fikirleriyle yenilikçidir,şiirlerini divan şiiri üslubuyla yazmıştır.

*Edebi yönüyle eskiye bağlıdır.

*Şiir ve İnşa isimli makalesinde halk şiirinin bizim gerçek şiirimiz olduğunu ,yazı dilimizin halkın konuşma dili temel almasını savunur.

*Sade dil savunur,fakat Arapça ve Farsça kelime ve tamlamalarla yüklü bir dil kullanılmıştır.

*Harabat isimli divan şiiri antolojisinde Şiir ve İnşa makalesindeki fikirlerinin tam tersini söyler.

*Terci-i Bent ve Terkib-i Bentleriyle ünlüdür.

*Atasözü haline gelmiş veciz sözleri de vardır.

Eserleri:Eş’ar –i Ziya ,Külliyat-ı Ziya Zafername:Hiciv türünde kasideleri var,Ali paşayı yermek için yazmıştır.

Defter-i Amal :Hatıra türü yazılarını toplar.

Rüya :Nesir olarak yazılmıştır.



NAMIK KEMAL (1840_188

*Vatan şairi olarak tanınır.

*Vatan ,millet ,hürriyet ve adalet konularını işlemiştir.

*Mecazlardan ,manzumlardan arınmış bir şiir dili vardır.

*Bütün edebiyat türlerinde eser vermiştir.

*Tiyatro ona göre bir eğlence değil edebi bir okuldur

*Tiyatro ile ilgili görüşlerini Celalettin Harzemşah isimli yapıtının önsözünde açıklamıştır.

Eserleri:

Tiyatroları :Vatan Yahut Silistre ,Akif Bey , Zavallı Çocuk ,Gülnihal ,Kara Bela , Celalettin Harzemşah isimli divan şiiri antolojisine karşı yazılmıştır.


TANZİMAT EDEBİYATININ 2.DÖNEMİNİN ÖZELLİKLERİ

*Sanat sanat içindir anlayışıyla eserler vermiştir.

*Dil ağırdır.

*Batı edebiyatının savunmuşlardır.Batı edebiyatı örneklerini başarıyla ortaya koymuşlardır.

*Romanda realizmin tesiri şiirde ise romantizmin tesiri görülür.

*Kölelik ,cariyelik ve yanlış batılılaşma bu dönem romanlarında işlenen konulardır.

*Bu dönem sanatçıları :siyaset ve toplum sorunları ile ilgilenmemişler ,yalnızca edebiyatla ilgilenmişlerdir.

*Bu dönem sanatçıları :Recaizade Mahmut Ekrem, Abdülhak Hamit Tarhan , Nabızade Nazım , Sami Paşazade Sezai , Muallim Naci



2.DÖNEM SANATÇILARI



RECAİZADE MAHMUT EKREM (1847_1914)

*Şiir,roman ,hikaye ,eleştiri ,edebi bilgiler ve tiyatro türünde eserler vermiştir.

*Şiirlerinde hüzün ve elem vardır.

*Hüzünlü duygular ,ölümü hatırlatan tabiat manzaraları ,solgun güller ,küçük kuşlar şiirinde işlediği konulardır.

*Şiirde kulak için kafiye görüşünü savunur.

*Şiir alanında fazla başarılı değildir,nesirde başarılıdır.

Eserleri:

İlk realist roman yazarıdır. Araba Sevdası eserde bilgisizce batıyı taklit eden Bihruz Bey’in ne hallere düştüğü anlatılır.Yer yer realist çizgilerle ve ince bir eleştiriye böyle insanlar göz önünde serilir.

Şiirleri :Nağme-i Seher ,Yadigar-ı Şebap . Zemzeme bir diğer eseri de oğlu Nihat için yazdığı şiirlerini ve nesirlerini de topladığı Pejmürde’dir.

*Not: Zemzeme’lere karşı Muallim Naci Demdeme adlı kitabında yazmıştır.

Tiyatroları; Afife Anjelik ,Vuslat, Atala ve Çok Bilen Çok Yanılır.

Hikaye :Muhsin Bey ve Şemsa

Eleştiri :Takdir-i Elhan

Edebi bilgiler:Talim-i Edebiyat

Ayrıca birçok romantik Fransız şairinin şiirlerini Türkçe’ye çevirmiştir.



ABDÜLHAK HAMİT TARHAN

(1852_1937)

*Divan şiirini sona erdiren sanatçıdır.

*Batı şiirindeki yenilikleri Türk şiirine uygulamıştır.

*Divan şiirinin nazım şekilleriyle kafiye düzenini kullanmamıştır.

*Romantizmin etkisindedir.

*Şiirinde taşkınlık ve yücelik ,söyleyişte tezat onun şiirinin en büyük özelliğidir.

*Tezat sanatını çok kullanmıştır.Tezatlar şairidir.

*Şiirlerinde ve tiyatrolarında tarihi konular önemli yer tutar.

*Hayat,tabiat,ölüm,ve insanlık gibi konuları işlemiştir.Ölüm şiir estetiğini oluşturur.

*Önemli şiirleri:Makber, Sahra, Belde, Baladan Bir Ses ,Garam, Ölü ,Hacle

*Tiyatroları oynamak için değil,okunmak içindir.

*Tiyatrolarında insanların yanında ölüler ,ruhlar ve hayaletler de yer alır.

*Tiyatrolarında Milli, İslam Tarihi ile ilgili egzotik konuları işlemiştir.

*Bazı tiyatrolarında Shakespeare’nin etkileri görülür.Dram türünde eserler vermiştir.

*Tiyatroları manzum ve düzyazı şeklindedir.

*Şair-i Azam olarak bilinir.

Eserleri:Macera’yı aşk ,Tarık ,Finten ,Liberte , Hakan ,Tezer ,Nesteren



SAMİ PAŞAZADE SEZAİ

(1860_1936)

*Batı edebiyatında yazdığı hikayeleri tanınır.

*Hikayelerinde Fransız realistlerinden izler vardır.

Eserleri:Sergüzeşt(roman)

Dilber adındaki esir kızın çalıştığı evin oğluyla aralarında doğan mutsuz aşkı ve acı sonu anlatır.Romanda realizm ve romantizm kendini hissettirir.Gözlemlerden dolayı realist yönü ağır basar.

İclal:Bu kitapta yeğeni İclal ‘in ölümü üzerine yazdığı mensur şiirlerini bazı düzyazılarını ve hatıralarını anlatır.

*Şir (Piyestir.)



NABIZADE NAZIM

(1862_1893)

*Realizm ve naturalizm öncüsüdür.

*Roman ve hikayeleri ile tanınmıştır.

*Karabibik(ilk köy romanı kabul edilir.) öyküden uzun, roman kısadır.

*Kahramanlarını yöresel şiveleriyle konuşturur.

*Gözlem önemli bir tutar.

*Yazar , tasvir ve tahlilinde son derece başarılıdır.
f6S6Ulpxu (Ziyaretçi)
08.01.2015 00:58 (UTC)[alıntı yap]
I'm imserpsed you should think of something like that

Cevapla:

Nickin:

 Metin rengi:

 Metin büyüklüğü:
Tag leri kapat



Bütün konular: 12
Bütün postalar: 18
Bütün kullanıcılar: 15
Şu anda Online olan (kayıtlı) kullanıcılar: Hiçkimse crying smiley
 
 
   
 
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol